Publisert av: himmelfall | 01.11.09

Honningmarinert kyllingfilet

Åge for full guffe på popanlegget, en Dahls i hånda og et kjøkken fullt av spennende råvarer. Det er fredag!

Jeg drar aldri rett hjem etter jobb på fredager. Først går turen innom matbutikken, og kanskje polet, for å handle inn råvarene til kveldens middag. Det hender jeg har en vag plan om hva jeg skal lage før jeg handler, men det ender som regel opp med noe helt annet etter jeg har gått og fundert litt i butikken. Jeg har ofte lurt på om noen ser litt rart på meg der jeg går frem og tilbake mellom hyllene. Plukker litt her og der, og bytter ut innholdet i kurva flere ganger. Men i motsetning til vinglefyren i Fjorland-reklamen er det ekte råvarer det handler om.

crema di balsamico

Denne gangen ble stikkordene kyllingfilet, honning, blomkål og spinat. I utgangspunktet kan kyllingfilet være ganske anonymt og kjedelig, men med litt spenstig tilbehør kan det bli riktig så godt likevel. Jeg sender ofte tekstmelding til samboeren med kveldens meny før jeg kommer hjem: «Honningmarinert kylling med blomkålpurré og spinat». Dermed er lista lagt.

Som sagt synes jeg kyllingfilet kan bli litt kjedelig. Ofte er det fordi kjøttet lett kan bli tørt og smakløst. Løsningen er marinade! Marinadeloven er enkel: KOS (krydder, olje, syre), ellers er alt lov. Ettersom det befant seg en flaske akasiehonning i handleposen gikk jeg for KOSS. Med søtt som den siste S’en.

Renskjær kyllingfiletene og skjær dem i to på langs. Mindre biter gir mer overflate til å ta til seg marinade. Bland en god marinade med det du har liggende. Min inneholdt følgende: Rapsolje, soyasaus, worcestershire sauce, limesaft, aksaiehonning, crema di balsamico, cayennepepper, salt, pepper og grovhakket hvitløk og ingefær. Jeg tror sannelig det lurte seg en skvett Dahls oppi i farten også. Legg kyllingen i marinaden og la det godgjøre seg i minst en halv time.

marinade

Rens fersk spinat (fjern stilkene og de dårlige bladene). Dette tar lang tid og er dritkjedelig, så gjør det i god tid før servering. Ha litt kokkepåfyll i nærheten for å dempe på kjedsomheten. Dahls pils anbefales på det sterkeste.

Jeg elsker stappe, eller purré som kokkene kaller det. Også her er regelen enkel. Kok – mos – smaksett. De flest grønnsaker egner seg som purréer. Denne gangen ble det blomkålens tur til å bli maltraktert til en ubestemmelig guffe. Fres først litt finhakket sjalottløk i godt smør i en stor gryte. Kutt blomkålen i like store biter og legg over. Hell på vann og kok til blomkålen er skikkelig mør. Det går alltid mer grønnsaker når det serveres som stappe, så kjør på med blomkål. Sil av kokevannet (ikke tøm ut vannet, det skal nemlig bli saus) og mos blomkålen med egnet redskap. Bland inn smør, litt crème fraîche, muskat, salt og pepper og hold varmt til servering.

blomkål

Renn av det meste av marinaden og stek kyllingfiletene akkurat nok. Kylling skal være gjennomstekt, men ikke forkullet og uttørket. Jeg steker vanligvis i en blanding av rapsolje og smør. Det gir god smak og hindrer at smøret svir seg. La kyllingen hvile uten at den blir alt for kald.

Saus lager vi av restene av marinaden og kokevannet fra blomkålen. Her skal alt utnyttes. Sil bort bitene fra marinaden og tøm den i pannen som ble brukt til å steke kyllingen. Hell over litt rødvin og reduser i noen minutter. Jevn sausbasisen med maizena, mel e.l. slik at den blir ganske tykk. Spe gradvis på med blomkålvannet til ønsket mengde og konsistens. Smak til med salt og pepper.

Varm opp en spiseskje vann og en god klatt smør i en kjele. Sett et halvt hvitløksfedd på en gaffel med skjæreflaten ned. Legg spinat i kjelen og rør rundt med hvitløken til spinaten har «lagt seg». Spinaten blir veldig mye mindre når den blir varmebehandlet, så ikke vær redd hvis pakken med fersk spinat ser altfor stor ut i butikken.

Et enkelt triks for å pynte opp tallerkenen er å skvette på litt crema di balsamico i et frekt mønster før du legger opp maten. Riv litt parmesan over og server med noe godt i glasset. Nevnte jeg at Dahls pils kunne være passende?

honningmarinert kylling

Svar

  1. Tror jeg må prøve meg på blomkålpurré en dag :)
    Så deilig ut! Takk for inspirasjon

  2. Ikkje så overraskande, kanskje, men eg ville ikkje vald Dahls til dette :) Vart ikkje sausen veldig kraftig til såpass lyst øl? Trur eg ville gått for noko mørkare og meir smaksrikt, kanskje Brown Ale fra Nøgne Ø?

    Eventuelt ville eg brukt øl i staden for raudvin i sausen, men også då eit øl med meir smak enn Dahls. Bitterheiten frå humla vil for ein stor del forsvinne når du koker den, og då blir det ikkje mykje smak att i sausen – vel difor eit øl med meir maltsmak til saus. (No fekk eg veldig lyst på elgsteik i saus av imperial stout og mørk sjokolade. Med broccoli og hasselbeckpotet, trur eg.)

    Forøvrig anbefaler eg Fru Pedersen Gårdsmat, om du ikkje alt kjenner til den. Fin liten butikk med lokale råvarer (masse herrrrleg ost, mykje på glass og sesongvarer), vis a vis 3T i Dronningensgt. Dei har òg ei heimkøyringsløysing der du fyrste torsdag i mnd (dårleg vald dag!) kan få heimkøyrd ein pose med matvarer som dei har plukka ut, inkludert idear til kva du kan lage av det. (Posen kan hentast i butikken også, då har det ein tendens til å bli med litt ekstra…)

    • Takk for tips, Magni.

      Jeg hadde faktisk ikke annet enn Dahls i hus, så det måtte bare stå til. Vil jo gjerne promotere det lokale bryggeriet også, som stadig er truet med nedleggelse. Blir Dahls produsert på østlandet i stedet kommer jeg til å slutte å drikke øl :)

      Enig i at det ble litt lyst og smakløst til sausen. Hadde egentlig planer om å trekke noen gode vintips fra vinorakelet, men polet var stengt da jeg bestemte meg for hva som skulle serveres. Vinen i sausen var restene fra en pappvin jeg hadde stående. Den havnet i sausen rett og slett fordi den sto lagelig till for tømming.

      Fru Pedersen Gårdsmat høres ut som et sted jeg må besøke.

      Følg med her for flere improviserte retter. Har bl.a. en treretter fra jobbfesten jeg ikke har dokumentert ennå.

  3. herre va meddan e fikk d, va godt


Legg igjen en kommentar

Kategorier

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

